Algemeen/multidisciplinair

Over smaak, zintuigen, zin en zinsbegoocheling - Het zit soms anders dan je denkt...

Deze cursus behandelt twee hoofd onderwerpen. Beiden hebben met onderzoek te maken, en beide met de kans dat je op het verkeerde been komt te staan. Twee colleges gaan in op de smaak van voedsel, de zintuigen waarmee we deze ervaren en de rol die onder andere smaak speelt in ons eetgedrag. De andere twee middagen bespreken we valkuilen, misverstanden en misleiding met gegevens en statistiek waar je dagelijks mee te maken kunt krijgen.

Hoe moet een kaassoesje smaken als je wilt dat consumenten dit zó lekker vinden dat ze het ook kopen? Hoe zorgt een fabrikant ervoor dat zijn paprikachips steeds hetzelfde smaken, terwijl de benodigde aardappelen verschillen door uiteenlopende oogstmomenten, weersomstandigheden en regio's? Het zijn vragen waarin 'smaak' een belangrijke rol speelt. Het laboratorium kan de productontwikkelaar en de kwaliteitsdienst wel ondersteunen, maar uiteindelijk zijn er toch waarnemingsgegevens nodig - soms van getrainde proevers, soms van consumenten. Joep Brinkman vertelt u in twee colleges hoe dit sensorisch onderzoek in zijn werk gaat en hoe merkwaardig onze zintuigen kunnen blijken te werken. En natuurlijk laat hij u zelf ook wat proeven. In het verlengde van het smaakonderzoek gaan we in op enkele bijzonderheden van ons voedingsgedrag: Waar hangt het zoal van af wat en hoeveel we eten? Welke invloed heeft onze verwachting op wat we proeven? In hoeverre zet het brein onze zintuigen op het verkeerde been?

Er wordt veel waarde gehecht aan 'de' cijfers. Maar een infographic, bedoeld ter verheldering, kan volstrekt onbegrijpelijk zijn. Een diagram wekt de verkeerde suggestie, gegevens worden zó gepresenteerd dat ze ongemerkt je mening of keuze beïnvloeden. Dikwijls zijn de gegevens ook nog afkomstig van gammele enquêtes of dubieuze peilingen. In twee colleges gaan we in op missers en bedrog, valkuilen en misverstanden in de presentatie van gegevens en het gebruik van statistiek. Dat gebeurt mede aan de hand van door de docent verzamelde voorbeelden. Die lopen van hilarisch tot tenenkrommend. Het doel is bereikt als u nooit meer hetzelfde naar 'de' cijfers kijkt.

Programma

1. Onze smaakwaarneming/Sensorisch onderzoek in de voedingsmiddelenindustrie

2. De (beperkte) rol van smaak in ons voedingsgedrag

3. Het gebruik van vragenlijsten in onderzoek, peilingen en enquêtes

4. Valkuilen bij de presentatie en de interpretatie van gegevens 

› Inschrijven niet meer mogelijk

Cursusnummer

18WF01

Docent(en)

Cursusvorm

4 colleges

Data

Woensdag 24 januari t/m 14 februari 2018

Tijd

14.00-16.00 uur

Cursusprijs

€ 99,50

Cursusmateriaal

Hand-outs

Uiterste inschrijfdatum

10 januari 2018

Bijzonderheden

Bijzondere kennis van statistiek is niet nodig

Afbeelding: Roel Bakker